Menu

Úvod k cvikům na dolní končetiny

Dolní končetiny - úvodNohy jsou částí ženského těla, která se může ve velmi krátkém čase dostat z formy a nadbytečně se vyvinout. Příčinou může být velké množství kontrakcí, přílišné zatížení a také špatné cvičení. Během několika dnů mohou být stehna a lýtka tvrdá a svalnatá, nebo dlouhá a štíhlá. Tyto cviky na dolní končetiny, nebo chcete-li, cviky na nohy, nezvětšují svalovou hmotu, stehna po nich nezmohutní a ani kolena neotečou. Působí právě tak silně, aby nohy dostaly štíhlý vzhled a pevný obrys bez zdůraznění svalů. Obzvlášť malé ženy musí dávat pozor, aby nebyly svalnaté. Velké svaly činí nohy na pohled mohutnější a kratší, než ve skutečnosti jsou. Tělo pak vypadá zavalitě a působí nemotorně.

Cviky na dolní končetiny pocházejí z velké části z baletní průpravy. Ale všichni, kdo někdy měli nebo mají problémy s koleny, to raději prokonzultujte se svým lékařem, než začnete s cviky na dolní končetiny. A stále opakuji: dělejte jen tolik, kolik můžete. Nenuťte se zdvíhat nohu výš, než kam dosáhnete. Nedělejte trhavé pohyby. Prudké pohyby jsou hlavním původcem poškození při jakékoliv činnosti. Neočekávejte, že hned po první lekci budete vypadat jako primabalerína a také se tak pohybovat. Zpočátku vám připadne nemožné se držet rovně ramena a současně stahovat hýždě. Ale žádný strach, všechno půjde snáz jakmile získáte trochu síly.

 

Poznámka: už v prvních lekcích se učte při cvicích dolních končetin držet paty u sebe a rovnováhu udržovat na bříškách chodidel. Někomu se možná lépe cvičí s mezerou mezi patami. Ale když se paty dotýkají, dochází při cvičení k menšímu napětí v kolenou, neboť těžiště je nad patami a ne nad koleny, a také lépe pracují postranní svaly stehen a kolenům tím odlehčují. Když je však tato pozice pro vás nepohodlná a špatně se vám udržuje rovnováha, cvičte s patami od sebe. Cviky na dolní končetiny působí i tak.