Menu

Úvod k protahovacím cvikům

Protahování - úvodA nyní se smíte protáhnout. Svaly jsou zahřáté a procvičené, tak je můžete protahovat, aby zůstaly elastické. Protahovací cviky prodlužují svaly, zpevňují je a brání jim v nabrání hmoty.

Protahovací cviky jsou zařazeny až na závěr jednohodinového programu a ne na začátek k zahřívacím cvikům, protože tělo je potřebuje až teď. Unavili jste ho a ono se potřebuje vyrovnat s předchozí námahou.

Protahovací cviky jsou důležitou součástí všech cvičebních programů. Udržují vás pohyblivé a zabraňují poškození, například zánětům okostice holenních kostí a nebo Achillových šlach při joggingu nebo ramen a loktů při tenisu. Zlepšují také držení těla. Takže se protahujte, ale správně a ne násilím.

Čas protahování využijte k tomu, abyste s tělem splynuli. Myslete na něco hezkého a poklidného. Tělo i mysl uvolněte. Nikdy se neprotahujte ve dvojici, a to ani tehdy, jste-li profesionální tanečnicí nebo atletkou a jste zvyklé pracovat společně. Nemuseli byste odhadnout míru a dosáhnout protažení bez násilí na svém těle. Když se jeden dokáže protáhnout mohutněji a do větší délky a druhý jej chce dohnat, může si uškodit. Nenechte se nikým tlačit do určité polohy, protože jen vy víte, kam až svaly mohou povolit.

Při protahování, které lze také nazvat „přípravou kloubů“, se protahuje jak vazivová tkáň ve svalech, tak svaly a šlachy. Kdybyste tkáně dostatečně neprotahovali, zkrátily by se. Tím by se omezil pohyb a svaly by vypadaly masívně.

Každá cvičební část obsahuje protahovací cviky, které doplňují posilovací cviky. Tento seriál cviků doplňuje cvičební program.

 

Pozor: Je nesmírně důležité, abyste se pohybovali velmi zvolna, jako ve zpomaleném filmu.

 

Protahovací cviky není samoúčelná aktivita. Vždy musí být součástí celého programu, protože jako uvolňovací cvičení podporuje svalovou rovnováhu. Pro tělo je odpočinkem. Není přínosem pro aerobní zdatnost ani pro zpevňování svalů či zhubnutí břicha a nebo stehen. Když vám někdo bude vyprávět, že si můžete zpevnit postavu jógou nebo jiným programem, který se z 90 % skládá z protahování, nechte ho mluvit, ale nevěřte mu. To prostě nejde. Je to fyzicky nemožné. Abyste mohli tělo tvarovat, potřebuje vyladit vztah mezi hlubokými kontrakcemi a úplným protažením.